m-poulsen kundecase
digital ordrehåndtering SPARer PENGE OG GØR ARBEJDET NEMMERE
Tiden er det dyrebareste, vi har, siger man – og det er ikke kun en filosofisk betragtning. Det er også de fleste virksomheders virkelighed, hvor tid er lig med penge. Spilder vi for meget tid, spilder vi for mange penge.
Det besluttede virksomheden M. Poulsen/LØMA i Løgumkloster sig for at gøre noget ved. Medejer Trine Nymark Nielsen fortæller her om virksomhedens tankegang:
” – Vi er en moderne virksomhed, både når det gælder vores faglighed og vores måde at styre driften på. Det betyder, at vi gerne optimerer og effektiviserer, hvis vi kan se, at det gavner virksomheden og medarbejdere.
Vi har mange ansatte i varierende ansættelsesforhold med forskellige baggrund, alder og kompetencer. Det betyder, at en opgave lavet med ”pen og papir” tidligere var mange hoveder og hænder igennem, inden den blev til en faktura. Typisk startede opgaven hos montøren, der skrev en arbejdsseddel, som gik videre til værkføreren, der sendte sit papir til den reservedelsansvarlige, der til slut sendte sin udgave til bogholderiet til fakturering. Det gav mulighed for fejl og forglemmelser, og blev samtidig oplevet som frustrerende og tidskrævende for den enkelte, der allerhelst bare ville ud at lave de spændende arbejdsopgaver”.
DIGITALISERING ER LØSNINGEN
Digitalisering blev svaret på M. Poulsen/LØMAs udfordringer, og Trine Nymark Nielsen begyndte at undersøge markedet for udbydere af digitale løsninger.
”Efter lidt research fandt jeg ud af, at det ville kræve måske 5-6 forskellige systemer og programmer for at dække et behov som vores. Vi ville nemlig gerne kunne styre både vores projekter/timer, vores lager, vores økonomi og vores fakturering på en mere overskuelig måde”.
Løsningen kom fra Webhuset Ballum, der har specialiseret sig i digitaliseringsværkstøjer tilpasset den enkelte virksomheds behov. DITsystem, som det hedder, er lavet med de mest basale ordrehåndteringsfunktioner, som alle virksomheder har behov for. Men fidusen her er, at man både kan tilkøbe add-ons, og få specialudviklet funktioner, hvis man har særlige ønsker, eller virksomheden får andre behov i fremtiden. Det kan gøres nemt, fordi det er Webhuset Ballums egne udviklere, der står bag systemet. Og DIT-system blev et klart vendepunkt for M. Poulsen/LØMA:
”Det har taget os ca. 2 måneder at integrere systemet i virksomheden. Det har været et godt samarbejde mellem Webhuset Ballum og os, for vi har fået et system designet til vores behov. Og selv om vi stadig er i gang med omstillingen, har det ikke givet nogle større udfordringer for medarbejderne. De har alle haft ja-hatten på fra starten, for systemet er superintuitivt, og kan tilgås fra både pc, Ipad og mobil. Det giver den enkelte en stor frihed, letter arbejdsgangen og frigør rigtig meget tid. Og tiden er den jo vigtigste ressource, vi har”, siger Trine Nymark Nielsen.
HVAD FÅR MAN UD AF AT DIGITALISERE?
Trine Nymark Nielsen er ikke i tvivl. Hun peger på følgende fire gevinster ved digitaliseringen:
- Øget kundetilfredshed, fordi vi nu får faktureret korrekt første gang.
- Det sparer os rigtig meget tid i hverdagen.
- Det er et redskab til større arbejdsglæde og mindre frustration kolleger imellem.
- Sidst men ikke mindst: bedre bundlinje.
FAKTA OM M. POULSEN/LØMA
BRANCHE:
Maskinforhandler/servicepartner indenfor entreprenør, landbrugs- og havemaskiner.
Dansk importør/forhandler af SANY samt forhandler
af mærkerne JCB, Storti, Deutz-Fahr.
Virksomheden tilbyder blandt andet rullende
værksted samt totalløsninger, hvor de besøger din
ejendom og holder din maskinpark i orden på abonnement. Desuden driver de en butik i Løgumkloster
med alt indenfor værktøj, vand, el, have, græsplæne,
arbejdsudstyr, foder til husdyr og meget mere.
HISTORIE:
I 2011 startede Mogens Poulsen virksomheden
M. Poulsen Maskinservice. I 2021 købte Mogens
Poulsen den gamle klassiske maskinforretning LØMA
fra 1959, og sammen blev det til M. Poulsen/LØMA.
Virksomheden ledes i dag af parret Mogens Poulsen
og Trine Nymark Nielsen, og de har 43 ansatte.